Omavalvontasuunnitelma
Laadittu 4.2.2025
Laatijana Emilia Lassi
aiehyvinvointi.fi
Johdanto
Omavalvontasuunnitelma on asiakirja, joka laaditaan tietyillä toimialoilla, kuten hieronnassa, varmistamaan, että toiminta täyttää lain ja viranomaisten vaatimukset. Se on olennainen osa hygienia- ja turvallisuusasioiden hallintaa ja auttaa varmistamaan, että yrityksessä noudatetaan kaikkia tarvittavia terveys- ja turvallisuusstandardeja. Omavalvonnan päätavoitteet ovat palvelun laadun varmistaminen ja asiakasturvallisuuden takaaminen. Yritys on sitoutunut noudattamaan tätä omavalvontasuunnitelmaa.
Palveluntuottajan ja palveluyksikön tiedot
Palvelun tuottaja: Aie – Hieronta, liikunta ja hyvinvointi
Osoite: Kivikatu 27 B 8, 96400 Rovaniemi
Puhelin: 0500665218
Sähköposti: X Verkkosivu: X
Y-tunnus: X
Palveluyksikön vastuu- ja valvontahenkilö
Nimi: Emilia Lassi
Puhelin: 050066518
Sähköposti: emilia.lassi@hotmail.com
Ammattipätevyys ja koulutus
Urheilulukio (Sotkamon urheilulukio)
Koulutettu hieroja (Kuopion ammattikoulu)
Liikunnanohjaaja (Kajaanin ammattikorkeakoulu)
Koulutettu Personal Trainer (Helsinki, Sats Finland Oy)
Hallintotieteiden 1 vuoden opinnot avoimessa yliopistossa, toinen koulutusvuosi meneillään (Vaasan ja Itä-Suomen yliopisto)
Työntekijä käy tarvittaessa lisä- ja täydennyskoulutuksissa ylläpitäen omaa osaamistaan
Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet sekä henkilöstö
Palveluyksikössä tarjotaan klassista, mobilisoivaa, rentouttavaa ja urheilullista hierontaa. Näitä palveluja tarjotaan sekä yksityis- että yritysasiakkaille, ja asiakaskunta on laaja, sisältäen niin aikuisia,
nuoria kuin vanhuksiakin. Palveluyksikkö on erikoistunut hierontaan, liikuntaan ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Toiminta-ajatus on tarjota asiakaslähtöistä, ammattitaitoista ja laadukasta palvelua yksilöllisesti asiakkaan kokonaisvaltaisen terveyden, hyvinvoinnin ja yleisen jaksamisen tueksi. Palveluyksikkö toimii ajanvarausperiaatteella. Palveluyksikkö koostuu yhdestä noin 10 m²:n hoitotilasta, jossa on sähköinen hoitopöytä sekä harjoitusvälineitä, kuten matto, harjoittelukuminauhoja ja jumppakeppi. Palveluyksikössä on myös asiakas-WC-tila. Ajantasaiset palveluiden kuvaukset ja hinnat löytyvät verkkosivulta X. Palveluyksikössä työskentelee yksi työntekijä, joka on Valviran rekisteröimä koulutettu hieroja.
Hygieniaohjeet ja -käytännöt
Työympäristön ja välineiden puhtaus
Työtilan siisteys ja desinfiointi: Hierontahuoneen lattiat, pinnat ja asiakasalueet (kuten wc-tila ja eteinen) pidetään puhtaina. Huone ja muut asiakasalueet siivotaan päivittäin. Välineet, kuten hierontapöydät, tuolit ja käsiteltävät pinnat, desinfioidaan aina asiakkaan jälkeen. Välineiden puhdistus ja desinfiointi: Kaikki hieronnassa käytettävät välineet (kuten alustat, liinat ja pyyhkeet) puhdistetaan ja desinfioidaan käytön jälkeen asianmukaisilla puhdistusaineilla. Pyyhkeet ja liinat vaihdetaan aina asiakkaan jälkeen ja pestään asianmukaisesti. Yksittäisten välineiden käyttö: Kertakäyttöiset tuotteet (esim. käsineet, liinat) hävitetään aina käytön jälkeen. Liikuntapuolen välineet puhdistetaan asianmukaisesti aina käytön jälkeen.
Asiakkaan ihon käsittely
Ennen hierontaan tuloa asiakkaan on hyvä peseytyä ja puhdistaa iho tarvittaessa. Hierontaa ei tehdä, jos asiakkaalla on iho-ongelmia, ihotauteja tai ihon kunto on heikentynyt. Hieronnassa käytettävät öljyt ja voiteet ovat turvallisia iholle. Asiakkaan mahdolliset allergiat selvitetään ennen hierontaa täytettävällä esitietolomakkeella.
Hygieeniset käytännöt hierojalle ja työntekijälle
Työntekijän on huolehdittava omasta henkilökohtaisesta hygieniastaan. Tämä sisältää käsien pesun ennen ja jälkeen hieronnan, tarvittaessa käsineiden käytön sekä puhtaiden työvaatteiden pitämisen. Mikäli työntekijällä on haavoja tai ihoärsytystä käsissään, hän käyttää suojakäsineitä. Käsidesiä pidetään saatavilla ja sitä käytetään tarpeen mukaan.
Terveydentilan tarkistaminen
Työntekijän tulee arvioida oma terveydentilansa ennen työskentelyä ja varmistaa, ettei hänellä ole tartuntatauteja, jotka voisivat olla haitallisia asiakkaille.
Loppusiivous ja tilan valmistelu seuraavaa asiakasta varten
Hieronnan jälkeen työtila siivotaan perusteellisesti, ja välineet desinfioidaan ennen seuraavaa asiakasta. Hierontapöytä suojataan puhtailla liinoilla tai alustoilla. Tilan ilmanvaihto varmistetaan säännöllisesti, jotta huoneessa säilyy raikas ja puhdas ilma.
Välineiden kunnossapito ja työvälineiden sekä tilojen turvallisuus
Palveluyksikön vastuuhenkilö ja työntekijä vastaavat sähkölaitteiden ja liikuntavälineiden (kuten hierontapöytien, tuolien ja muiden välineiden) säännöllisistä tarkastuksista. Työntekijä huolehtii päivittäin työvälineidensä kunnosta. Hierontaan käytettävä hoitopöytä on lääketieteellinen laite, joka huolletaan tarvittaessa. Mikäli välineet tai laitteet vioittuvat ja voivat aiheuttaa vaaraa, ne asetetaan käyttökieltoon, kunnes ne on huollettu tai vaihdettu. Hierontatilojen turvallisuus varmistetaan siten, että hierontapöydät ja muut huonekalut ovat tukevia ja turvallisia käyttää. Lattiat pidetään kuivina ja liukastumisvaarat minimoidaan. Terävät esineet (esim. sakset) pidetään turvallisesti laatikoissa. Kaikki sähköiset laitteet (esim. kuumakivikattilat) tarkastetaan ja huolletaan säännöllisesti. Potilasturvallisuus varmistetaan käyttämällä ammattikäyttöön tarkoitettua välineistöä ja varmistamalla, että välineitä käytetään vain niiden suunniteltuihin tarkoituksiin. Paloturvallisuus varmistetaan poistumistieohjeilla ja palovaroittimilla sekä huolehtimalla poistumisteiden esteettömyydestä.
Terveys ja turvallisuus
Asiakkaan terveystiedot ja riskien arviointi
Ennen hierontaa asiakasta pyydetään ilmoittamaan mahdolliset terveydelliset rajoitukset (esim. allergiat, ihosairaudet, vammat, raskauden tila, lääkitykset, sairaudet) esitietolomakkeessa. Hieroja arvioi asiakkaan terveydentilan ja mahdolliset riskit ennen hoitoa. Hieronnassa otetaan huomioon terveysriskit, ja tarvittaessa hoito mukautetaan asiakaskohtaisesti. Tietyt sairaudet tai rajoitukset voivat estää hieronnan. Jos asiakas kokee kipua, hoito keskeytetään ja tilanne arvioidaan. Potilasturvallisuus perustuu terveyshaastatteluun ennen hoitoa sekä hoitojen aikana tehtyihin havaintoihin.
Hieronta-aineiden ja kemikaalien käsittely ja säilytys
Hieronta-aineet, kuten öljyt ja voiteet, valitaan asiakkaille turvallisesti ja allergiat huomioiden. Aineet säilytetään viileässä, kuivassa ja varjossa, erillään lämpö- ja auringonvalon lähteistä. Muiden kemikaalien (esim. desinfiointiaineet) säilytys tapahtuu turvallisesti kaapeissa. Käytettäville kemikaaleille on käyttöohjeet ja varoitusmerkinnät, ja niitä käytetään vain ohjeiden mukaisesti. Vanhentuneet kemikaalit ja aineet hävitetään asianmukaisesti ympäristönsuojelumääräyksiä noudattaen.
Ensiapu
Työntekijä on perehtynyt ensiaputaitoihin ja käynyt hätäensiapukurssin. Mikäli asiakas tarvitsee apua, työntekijä soittaa tarvittaessa hätänumeroon (112).
Asiakastiedot ja luottamuksellisuus sekä dokumentointi
Asiakastiedot käsitellään tietoturvan, lakien ja asetusten mukaisesti. Asiakastiedot (esim. nimi, osoite) tulevat näkyviin vain ajanvarauksen yhteydessä. Ennen hierontaa asiakas täyttää esitietolomakkeen, joka sisältää terveystiedot ja henkilötietoja. Jokaiselle asiakkaalle tehdään käyntikirjaukset, jotka tallennetaan asianmukaisesti paperilomakkeelle. Lomakkeet säilytetään lukitussa kaapissa yhdessä esitietolomakkeen kanssa. Nämä tiedot ovat tärkeä osa hoitoprosessia ja niitä tarkastetaan tarvittaessa. Työntekijä on kouluttautunut potilaskirjaamisen käytäntöihin ja laatii asiakkaille yksilöllisen hoitosuunnitelman tarpeiden ja terveystilanteen mukaan. Hoitokäynnit dokumentoidaan, ja mahdolliset muutokset hoitokäytännöissä kirjataan muistiin.
Yhteydenpito asiakkaan kanssa
Yhteydenpito asiakkaan kanssa tapahtuu pääasiassa puhelimitse, sähköpostilla ja ajanvarausjärjestelmän kautta. Potilastiedot kirjataan paperille, ja asiakas voi halutessaan saada ne itselleen ja toimittaa eteenpäin haluamalleen taholle. Työntekijä ohjaa asiakkaan tarvittaessa toiselle terveydenhuollon ammattilaiselle.
Riskienhallinta ja vakuutukset
Yrityksellä on voimassa oleva potilasvakuutus, joka varmistaa asiakasturvallisuuden. Toiminnassa pyritään minimoimaan asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuusriskejä. Riskejä arvioidaan jatkuvasti, ja tarvittavat toimenpiteet toteutetaan nopeasti.
Asiakaspalautteet ja jälkiseuranta sekä raportointi
Asiakaspalautteiden käsittely on jatkuvaa omavalvontaa, ja ne voivat paljastaa mahdollisia ongelmia, jotka auttavat parantamaan palvelujen laatua. Laadunvalvontaa harjoitetaan seuraamalla asiakastyytyväisyyttä, hoitotuloksia sekä tekemällä sisäisiä arviointeja ja tarkastuksia. Laadunvalvonta on jatkuva prosessi, jossa reagoidaan asianmukaisesti saatuun palautteeseen. Ongelmatilanteet ja asiakkaan kokemukset dokumentoidaan, ja ne käsitellään palautteina toimintaa kehittäen. Palaute voi olla suullista tai kirjallista ja käsitellään heti, erityisesti jos se koskee ongelmatilanteita (esim. kipu, hieronnan laatu, turvallisuus). Palaute arvioidaan säännöllisesti, ja tarvittavat parannustoimenpiteet kirjataan ja toteutetaan. Reklamaatiot käsitellään viipymättä ja dokumentoidaan asianmukaisesti. Reklamaatioista vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö ja työntekijä.
Toiminnan arviointi ja parannustoimenpiteet
Omavalvonnan arviointi suoritetaan säännöllisesti, ja toiminnan kehittämiseksi tehdään parannustoimenpiteitä. Arvioinnissa tarkastellaan muun muassa turvallisuutta, asiakaspalvelua ja hygieniakäytäntöjä. Toimenpiteet kirjataan ja toteutetaan seuraavien kahden viikon aikana.
Asiakkaan asema ja oikeudet
Verkkosivustolla on selkeät yhteystiedot ja yksityiskohtaiset tiedot yrityksen tarjoamista palveluista. Ajanvarauksen voi tehdä sähköisesti ympäri vuorokauden tai puhelimitse. Asiakkaat voivat esittää toiveita, vaikuttaa hoitosuunnitelmaan ja saada lisätietoa harjoitteista ja hoitotoimenpiteistä. Kaikki hoitotoimenpiteet suoritetaan asiakkaan suostumuksella ja luottamuksellisesti. Hoitokertomukset kirjataan huolellisesti hoidon jälkeen, mikä takaa tietojen saatavuuden ja turvallisuuden. Mikäli asiakas kokee tulleensa väärin kohdelluksi, hän voi olla yhteydessä palveluyksikön vastuuhenkilöön.
Tietojärjestelmät ja teknologia
Palveluyksikössä käytetään ajanvarausjärjestelmää X, jossa asiakas voi varata aikoja.
Tietosuoja setti omat verkkosivut laita linkki X
Omat verkkosivut laita linkki X
Lainsäädännön muutokset
Toiminnan jatkuvassa kehittämisessä otetaan huomioon lainsäädännön muutokset, jotka voivat vaikuttaa hieronta- ja muiden palveluiden tuottamiseen. Yritys seuraa aktiivisesti lainsäädännön ja viranomaisohjeistuksen päivityksiä erityisesti terveydenhuoltoon, turvallisuuteen, hygieniaan ja asiakasturvallisuuteen liittyvissä asioissa. Mikäli lainsäädännössä tapahtuu muutoksia, ne otetaan käyttöön viipymättä, ja toiminta mukautetaan tarvittaessa. Muutokset dokumentoidaan ja tiedotetaan asiakkaille, jos tarpeen.